9 Şubat 2017 Perşembe

Türkmenistan'da ulusal eğitim sisteminin geliştirilmiş modeli

Türkmenistan'da ulusal eğitim sistemini modernleştirmek ve yükseköğretim kurumlarında bilimi geliştirmek ve onları gelişmiş ülkeler seviyesine getirmek için büyük ölçekli çalışmalar devam etmektedir. 2007 yılında devlet başkanlığına seçilen Sayın Devlet Başkanı Gurbanguli Berdimuhamedov’un önderliğinde hükümetin verdiği büyük çaplı destek çerçevesinde Eğitim Yasası kabul edildi. Türkmenistan'da eğitim, ülkenin yenilikçi kalkınma stratejilerinin uygulanmasında kilit unsur olarak görülüyor. Türkmenistan, son 10 yıldır ulusal çıkarlarını ve manevi ilkelerini göz önüne alarak, eğitim sisteminde gelişmiş ve yenilikçi dünya uygulamaları benimsiyor. Hükümet, ilköğretim okullarında temel bilgisayar ve dil eğitimine, orta öğretim okullarında güncel interaktif öğretim metodolojisinin uygulanmasına ve uluslararası eğitim programlarına katılım sağlanmasına özel önem vermektedir. Ülke çapında kreş, ilköğretim okulları, orta öğretim okulları ve yüksek öğretim kurumlarının inşaatı yoğun bir şekilde yürütülmektedir. Eğitim sisteminin kalitesini ve verimliliği arttırmak için ülkedeki eğitim kurumlarında günümüz teknolojisinden yararlanılmaktadır. Okullar ve üniversiteler modern bilgisayar ve multimedya cihazları ile donatılmıştır. Hâlihazırda, Türkmenistan’da 1852 ortaokul, 1053 kreş, 24 yüksek eğitim kurumu, 128 ilköğretim okulları, 42 meslek lisesi bulunmaktadır. Onların sayısı her geçen yıl arttırılmaktadır. Bununla birlikte, Türkmenistan Bilimler Akademisi bünyesinde 10 eğitim-araştırma enstitüsü faaliyet göstermektedir. Bu kurumlarda fizik, matematik, kimya, jeoloji, teknik bilimler, tıp, biyoloji, ziraat ve sosyal bilimler alanlarında araştırmalar gerçekleştirilmektedir. Akademi, üniversitelerin, bakanlıkların ve kamu kuruluşlarının araştırma enstitüleri tarafından yürütülen araştırmaların koordinasyon merkezi olarak hizmet etmektedir. Türkmenistan, "Eğitim için Sınır Yok" ilkesi kapsamında Birleşmiş Milletler Eğitim, Bilim ve Kültür Teşkilatı (UNESCO), Asya, Avrupa ve Amerika Birleşik Devletleri'nde tanınmış bilim ve eğitim merkezleriyle işbirliği geliştirmektedir. Türkmenistan, son derece profesyonel uzmanlar yetiştirmeyi amaçlayan ortak projeleri başarıyla gerçekleştirmektedir. Son on yılda binlerce Türkmen öğrenci Rusya, Belarus, Çin, Malezya, Romanya ve Türkiye'deki seçkin üniversitelerden mezun oldu. Sayın Devlet Başkanı Gurbanguli Berdimuhamedov’un devamlı belirttiği gibi, eğitim Türkmenistan’ın istikrarlı büyümesinin sağlam bir temelidir. Bu nedenle, ülke çapında yürütülen mevcut eğitim reformlarının asıl amacı yükse ahlak değerlerin ve modern teknolojilerin sayesinde güçlü ve eğitimli yeni nesillerin yetiştirilmesidir. Genç neslin kaliteli eğitim alması, Türkmenistan’ın bundan sonraki dönemde hızlı büyümesi için belirleyici faktörlerden biridir.
Kaynak : Atavatan Türkmenistan Haber Ajansı (ATHA)


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder